I აქტივობა – გონებრივი იერიში (მთელი კლასი, 5წთ) სლაიდი #2
საწყის ეტაპზე მასწავლებელი განმარტავს გაკვეთილის მიზანს და აჩვენებს #2 სლაიდს. მოსწავლეები პასუხობენ დასმულ შეკითხვებს. 1. გიყვართ თამაში? 2. რა დაემართება ბურთს,თუ ხელს მოვუჭერთ?პას:ბურთი ფორმას შეიცვლის 3. რა დაემართება ბურთს,თუ მას იატაკზედავანარცხებთ? პას; ზემოთ ახტება 4. რა დაემართება ფრენბურთის ბადეს როცა ბურთი მოხვდება?პას:
ჩაიღუნება
ცდა 1. ავიღოთრეზინის ზონარი და გავჭიმოთ,რა დაემართება რეზინის
სიგრძეს? პას: დაგრძელდება
ცდა 2. ავიღოთ სახაზავი და მოვღუნოთ.რა დაემართება სახაზავის
სიგრძეს? პას: სახაზავის სიგრძე არ შეიცვლება,ფორმა კი შეიცვლება.
II აქტივობა - დისკუსია (მთელი კლასი, 6წთ)
სადისკუსიო კითხვა: რა იცვლება სხეულთა ურთიერთქმედებისას? მოსწავლეები პასუხობენ – ზამბარა იჭიმება, ღერო იღუნება, ამიტომ ზომასა და ფორმასაც იცვლის. მოსწავლეთა ვარაუდი იქნება სხვადასხვა, მაგრამ მათში სწორი ვარაუდიც იქნება. ზამბარა იკუმშება ტვირთის მოხსნის შემდეგ, ამიტომ დრეკადობის ძალა დეფორმაციის გამომწვევი ძალის საპირისპიროდაა მიმართული. დრეკადობის ძალის განმარტების მიცემა და ძალის მიმართულების დადგენა ყველა მაგალითში
III აქტივობა – თვალსაჩინოებაზე მუშაობა (მთელი კლასი, 5წთ)
სლაიდი #4;5;6 მონაცვლეობით აჩვენებს მასწავლებელი და ეკითხება: დააკვირდით დეფორმაციის მაგალითებს, რა განსხვავებებს ხედავთ? დეფორმაციის გამომწვევი ძალის შეწყვეტის შემდეგ რა მოხდება? მოსწავლეების გამოთქმულ სავარაუდო პასუხებში იქნება სწორი პასუხიც.
IV აქტივობა – პრეზენტაცია (ჯგუფები 4წთ)
სლაიდი # 7 მასწავლებებლი ჯგუფებს აძლევს დავალებას,ჩამოწერონ რა ახალი ტერმინები გაიგეს და ისწავლეს დღეს. სვამს კითხვას: სლაიდი # 8,9,10 დააკვირდით, წაიკითხეთ და გაიაზრეთ რა სახის დეფორმაციები არსებობს ყოფაცხოვრებასა და ტექნიკაში. ღუნვის,გრეხვისდა ჭრის დეფორმაციის მოდელირების განხილვა.ძალის მოქმედების შეწყვეტის შემდეგ ზოგი აღიდგენს ფორმას და ზოგი არა. მასწავლებელი აძლევს დრეკადი და პლასტიკური სხეულების განმარტებას. მაგალითებში დაასახელეთ დრეკადი და პლასტიკურ სხეულები. შემდეგ შესაბამისობის მოძებნა – ავითვისოთ ახალი ტერმინები.
V აქტივობა – დისკუსია (მთელი კლასი, 8წთ)
სლაიდი #11. ბიოლოგიის მასწავლებელი ეკითხება მოსწავლეებს: რა სახის დეფორმაციებს განიცდიან ცოცხალი ორგანიზმები? მოსწავლეებმა გამოთქვან თავიანთი ვარაუდები – დეფორმაცია ცოცხალ ორგანიზმებში და მისი მნიშვნელობა. თუ არ იქნება სრულყოფილი პასუხი, მოიძიონ მასალა მომავალი გაკვეთილისათვის.
VI აქტივობა – ინფორმაციის მოსმენა რობერტ ჰუკის ბიოგრაფიულ ცნობებზე (2 წთ)
VII აქტივობა – ექსპერიმენტი (ჯგუფებში, 15წთ)
სლაიდი # 14 – რა განსხვავებაა სურათზე მოცემულ ზამბარებს შორის? მოსწავლეთა პასუხები: ზამბარები განსხვავდებიან სიგრძით, სისქით, ხვიათა რიცხვით, ნივთიერების გვარობით. მოსწავლეების წინაშე ისმება პრობლემა: რაზე შეიძლება იყოს დამოკიდებული დეფორმირებულ სხეულში აღძრული დრეკადობის ძალა. მცირე დისკუსიის შემდეგ მოსწავლეთა პასუხებში გაიჟღერებს: დრეკადობის ძალა დამოკიდებულია ალბათ საწყის სიგრძეზე, განივკვეთის ფართობზე, ნივთიერების გვარობაზე, ზამბარის წაგრძელებაზე, დრეკადობის ძალის წაგრძელებაზე დამოკიდებულება. მოსწავლეები ირჩევენ ექსპერიმენტისათვის საჭირო ხელსაწყოებს: შტატივი, ზამბარა, სახაზავი, 200 გრამიანი და 100 გრამიანი ტვირთები, რვეული, ფანქარი, მილიმეტრულა. მოსწავლეებს დამზადებული ჰქონდათ თვითნაკეთი დინამომეტრები. ჯგუფში ხდება შრომის გადანაწილება: ა) ექსპერიმენტის ჩატარება ბ) ცხრილის ჩაწერა გ) გრაფიკის აგება მილიმეტრულაზე დ) გრაფიკის აგება კომპიუტერში ე) პრეზენტაცია. მოსწავლეები ატარებენ ცდებს, რიგრიგობით კიდებენ ტვირთებს ზამბარაზე, ზომავენ წაგრძელებას, მონაცემები შეაქვთ ცხრილში და აგებენ დრეკადობის ძალის წაგრძელებაზე დამოკიდებულების გრაფიკებს. თვითეული ჯგუფის წარმომადგენელი იგივე მონაცემებით აგებს გრაფიკს კომპიუტერში. აქ გაკვეთილში ერთვება ინფორმატიკის მასწავლებელი.
მასწავლებლის შეკითხვა: 1) რა კანონზომიერების შემჩნევა შეიძლება ცხრილურ მონაცემებში? 2) როგორ დამოკიდებულებას გამოხატავს გრაფიკები?. მოსწავლეთა ვარაუდი ასეთია F1/X1 = F2/X2 = ... მასწავლებლის კითხვა: რა დასკვნის გაკეთება შეიძლება აქედან? დასკვნა: ორი შეფარდების ტოლობა პროპორციაა, სიდიდეები კი - პირდაპირპროპორციული. მასწავლებელი აძლევს სიხისტისა და ჰუკის კანონის განსაზღვრებას.
VIII საშინაო დავალება (ინდივიდუალური, 2წთ).
სლაიდი #17.
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий